Taxa de residus 2021: increments i descomptes

Aquest novembre hem aprovat la nova taxa de gestió de residus que començarà a aplicar-se a l’any 2021. Es tracta d’una taxa solidària amb les persones afectades econòmicament per la crisi de la Covid-19, que pagaran molt menys que el 2019 i el 2020. La resta de domicilis de Montornès veuran un petit increment anual.

Font: Ajuntament de Montornès

Per què s’ha incrementat la taxa respecte a altres anys?

Actualment, Montornès té un dèficit acumulat de prop de 200.000 € l’any fruit de la no actualització de preus al 2020 bloquejada pels grups de l’oposició i l’increment del costos de gestió marcats pels abocadors. A més, l’Agència de Residus de Catalunya, d’acord amb les directrius europees, comença a aplicar pujades importants en el tractament i l’abocament indegut de residus, com pot set el rebuig llençat al contenidor de tapa gris, que penalitza el cost. Això anirà en augment en el futur amb sancions importants, per la situació d’emergència climàtica, la contaminació d’ecosistemes, aqüífers i mars. No anar actualitzant progressivament, suposarà greus problemes financers i majors increments de cop a futur.

Quant ha pujat la taxa de les escombraries anualment per a una família? Quant pagaré en 2021? 

La pujada mitja que defensem és d’un 11,7% del rebut, que suposa revertir el dèficit del servei i cobrir els costos acordats pel Consorci de Residus (liderat pel PSC i que s’hi han sumat tots els grups amb representació Junts, ERC, Comuns i Independents). A Montornès la taxa seria de 133€ anuals (0.366€/dia), i encara i així és de les més baixes de la comarca, i el 2011 el preu era de 152€ anuals. A més, proposem la incorporació de preus addicionals per a les cases unifamiliars que per major extensió i mida de domicili genera més residus, amb un cost de 0,41€/dia.

Quins descomptes i bonificacions existeixen si estic en atur, jubilat o facturo menys en el meu negoci? 

  • Si et trobes en situació d’atur o ERTO tindràs un descompte del 50% en la taxa de residus. 
  • Si ets una persona jubilada o pensionista i els teus ingressos no superen el SMI tindràs una bonificació del 100%.
  • Si tens un local tancat de llarga durada i ets un petit tenidor, tindràs una bonificació de 100€
  • Si el teu negoci ha tancat durant l’estat d’alarma tindràs una bonificació del 50% i si el teu establiment ha vist la seva facturació reduïda durant l’estat d’alarma per sobre del 50% també tindràs una bonificació del 50%.

Totes les bonificacions recollides, suposen una rebaixa del rebut superior que amb l’anterior taxa del 2019. A més, altres suports complementaris per a comerços s’habiliten en forma de subvencions mitjançant el Departament de Promoció Econòmica i Comerç.

Quines altres formes hi ha per a pagar menys? 

Hi ha varies maneres, i es poden organitzar en dos repercussions, les que tenen un efecte immediat i a la quota de cada veí, i aquelles que contribueixen a millorar el servei i fer-lo més eficient:

D’impacte immediat és l’ús de la deixalleria: si el veïnat fa servir la deixalleria mòbil del mercat o bé la deixalleria fixe a Montornès Nord, pot assolir fins a un 20% de rebaixa del rebut. El mínim és de 10 usos l’any que mitjançant la targeta de la deixalleria es van acumulant i creen el descompte al rebut.

Per a la millora del servei i la reducció dels seus costos podem reciclar més –separant matèria orgànica al marró, paper al blau i plàstic al groc– i fer un millor us de la recollida de trastos –respectant els horaris de recollida de residus grans, fustes o matalassos i emportant els mobles sencers i electrodomèstics a la deixalleria.

Si reciclem més, es reduiran els costos del servei i pagarem menys en la nostra factura?  

Si reciclem més, s’aplicarà un retorn en forma de cànon que permetrà baixar el preu de la taxa a tot el veïnat. Actualment Montornès es troba estancat al 47% dels residus, enfront el 40% de Catalunya de mitja. 

L’ideal a curt-mig termini seria situar-nos al 60% tal i com marca la Unió Europea. Això voldria dir que es podrien reorganitzar els contenidors traient contenidors de rebuig i millorant la freqüència de pas i de recollida de les fraccions. Alhora, també és molt important reduir la compra i el consum d’allò que porta plàstic. Si no el comprem, ens estalviem haver-lo de reciclar.

Per què es repercuteix el cost total del servei d’escombraries a tots els veïns i veïnes de Montornès? Per què no assumeix una part l’Ajuntament?

En un servei com la recollida i tractament de residus, cal generar consciència de l’afectació que això suposa entre el veïnat, i cal cercar la complicitat del veïnat que s’ha de fer co-responsable del problema de la gestió dels residus, si entre tots ho fem bé, ho fem bé per al medi ambient i a la vegada ho farem bé per a les butxaques dels contribuents. 

És per això que aquest tipus de serveis cal repercutir-los sempre al 100% dels costos. Que l’Ajuntament assumeixi part dels costos genera una falsa idea del problema i no fomenta la co-responsabilitat. Ara mateix davant de la situació de crisi, aquest tipus de serveis de funcionament regular no poden generar dèficit. Cada euro extra que pugui disposar l’Ajuntament ha de ser destinat a polítiques públiques que donin suport als sectors que més estan patint la crisi.

Quins serveis es paguen amb la taxa de gestió de residus?

La taxa de gestió de residus inclou la recollida de la brossa i el que encara és més important: el tractament posterior a les deixalleries, abocadors i plantes de tractament, que té uns costos cada vegada en augment per l’emergència climàtica. Aquesta taxa només regula la recollida d’escombraries, de trastos voluminosos o la poda i el tractament de les mateixes i no inclou la neteja viària, ni el manteniment de parcs i jardins. 

També et pot interessar...